Drømmer om at alle barn vet at fisken kommer fra havet, ikke frysedisken

Jentan på Båly har kortreist mat fra Norges sydpunkt som sin nisje. Men firmaet til Live Ueland og Lene Fjeldskår handler om mer enn å tjene penger.

av Erlend Haddeland (Media Sør)

 

Vi er på sørspissen av Norge. Fiskebåter navigerer i salt sjø, med dagsfersk fangst til fiskehavna. Vi er på besøk hos en av våre kunder: Jentan på Båly.

Selv om vi i Telsys har base i nabokommunen, er det noe eksotisk å komme ut her, ytterst i havgapet. Gjennom samarbeid over flere år, kjenner vi Jentan godt.

Vi har satt opp en IT-pakke som er komplett for dem, med nettside, nettbutikk, e-post og infoskjerm i butikken.

Og slik vi har lært dem å kjenne, brenner Jentan for noe mer enn bare å selge.

 

En enklere kundereise

Men før vi prater om hvorfor de har satt i gang et helt spesielt prosjekt for å lære barn om fisk, må vi bare spørre hvordan det går med nettbutikken vi leverte i vinter.

– Bestillinger på nett har gjort alt så mye enklere, ikke bare for oss, men også for kunden. I ro og mak kan de med få tastetrykk sende inn sin bestilling. Tidligere var det mye telefoner frem og tilbake, forteller daglig leder Live Ueland.

– Har dere også merket resultater av nettbutikken utover en enklere kundereise?

– Vanskelig å si så tidlig på året, men det har faktisk vært mer salg i år etter vi fikk nettside med nettbutikk, svarer Ueland.

 

Trenger din bedrift ny nettside og/eller nettbutikk? Klikk her for å se hva vi kan tilby

 

En enslig stokkand

Tankene om den HD-optimaliserte infoskjermen de har i butikken og nettsiden med responsivt design lar vi ligge. Inntrykkene som bølger imot oss er det bare å nyte.

– Han heter Anders.

Lene Fjeldskår lener seg over rekkverket på brygga sammen med Live Ueland. Sammen driver og eier de Jentan på Båly, et cateringfirma som spesialiserer seg på kortreist mat.

De to får en slags blikkontakt med fuglen med det karakteristiske, grønne hodet. En heseblesende julesesong ligger bak Jentan.

– Når vi nå har blitt voksne, ser vi hvor lite kjennskap barn har til fisk.

I en sesongbasert bransje er Anders det eneste levende vesenet å se på havneområdet denne tirsdagen i januar.

Lukten av sjø fyller neseborene, og stillheten avbrytes av spørsmålet: «Hva driver dere»?


Gjest. Denne stokkanden forvillet seg inn i Båly havn i høst. Den har fått navnet Anders.

En brutt leveregel

– Vi har egentlig sagt at vi skal slutte med de tingene vi ikke tjener penger på, sier Live Ueland.

Hun legger trykk på egentlig.

For den leveregelen har de ikke gjennomført med ubetinget suksess.

 

Sjøluft og kjærlighet

Men først litt historie. De to Jentan startet med å drive Lindesnes Gjestehus for 12 år siden. Den gang var de henholdsvis 20 og 21 år.

Gjestehuset drev de i syv år, og med seg på veien fikk de en business-lekse av en telefonselger de sent vil glemme. Mer om den om litt.

– Det er veldig givende å lære barna at fisk ikke bare er en blokk i frysedisken

Hvor var det vi slapp? Jo, de to har egentlig blitt enige om, etter å ha levd på 8000 kroner i månedslønn da de startet gjestehuset, jobbet knallhardt fra morgen til kveld, og hatt sovende nattevakt i gjestehuset, at de ikke kan leve på sjøluft og kjærlighet alene.

Det må altså være en viss business i det de holder på med, fremholder Live. Men de har et unntak som bekrefter regelen.

Les også:Tømrerene fra Mandal som satset alt på å bli sine egne byggherrer


Team Lene og Live. Lene (t.v.) og Live startet å drive business sammen som 20- og 21-åring, den gang på Lindesnes gjestehus. I dag, over 12 år senere, driver de Jentan på Båly.

 

«Hils på fisken»

Lene Fjeldskår er oppvokst i en fiskerfamilie i Lindesnes, og hjertet hennes banker for at barn skal få et forhold til fisk fra flere kilder enn Rema 1000 og Kiwi.

– Det er veldig givende å lære barna at fisk ikke bare er en blokk i frysedisken. Vi må ta vare på de ressursene vi har, og vi må lære ungene å bruke dem.

– Når vi nå har blitt voksne, ser vi hvor lite kjennskap barn har til fisk. Vi er Toro-generasjonen, med frossenfisk i blokker i frysedisken, supplerer Live.


Håndverk. Fiskekakene fra Jentan på Båly er blant varemerkene som turistene kjøper igjen og igjen.

 

Disse tankene ble starten på prosjektet «Hils på fisken». Det innebærer at Jentan på Båly jevnlig gjennom året besøker barnehager, både i egen kommune og nabokommuner.

Som du allerede har skjønt, her viser de frem fisk, som har blitt levert inn dagsfersk fra havna på Båly.

Barna får se inn i munnen på den og kjenne lukten av fisk. Regelen er at hvis fisken lukter sjø, er alt som det skal være; gjør den ikke det, bør du tenke deg nøye om før du tilbereder den.

– Vi som er oppvokst med mat på pose, er det for sent å gjøre noe med. Men ungene kan man lære opp tidlig, sier Lene.

Deretter fileteres fisken, der barnehagebarna får lov å skjære av en bit selv, steke den, og spise den.

Les også:Tre ganger personopplysninger kom på avveie, og hva bedrifter kan lære av det


Hils på torsken. Den skal lukte sjø, forteller Jentan til barnehagebarna. Hvis ikke er det noe galt.

Når et barnehagebarn ikke liker fisk

«Hils på fisken» er i tråd med regjeringens ønske, som i 2016 innvilget 10 millioner kroner til prosjekter som lærer barn og unge både å like og tilberede fisk. Jentan på Båly fikk tildelt 83 000,– av potten, men tidsbruken gjør ikke dette til noe profittprosjekt, snarere tvert imot.

– En i barnehagen kom bort til meg og sa, «vær så snill, kan jeg få lov til å slippe. Jeg liker ikke fisk». Jeg svarte «selvfølgelig, vi skal ikke tvinge deg». Da barna hadde stekt ferdig, sa jeg at hvis han hadde lyst å smake, så ble jeg veldig glad. Han forsynte seg, og så forsynte han seg en gang til. Og så en gang til etter det. Sånne øyeblikk gjør alt verdt det, forteller Live.

De snakker med ekstra høy stemme når praten dreies inn på posesuppe og fiskeblokker vs. ferske råvarer.

– Hvit saus på pose, hva er det for noe? Det er like lett å lage det uten pose, det er bare kunnskapen det står på. Den har vi lyst å gi videre, sier Lene.
Live og Lene


Flere av Jentan. Dagens cateringbestilling må håndteres. På kjøkkenet er flere av Jentan i sving.

 

Helt siden de som 20- og 21-åringer tok over Lindesnes Gjestehus og trodde de kunne alt, for å bruke deres egne ord, og frem til nå, har det vært «Live og Lene».

– Jeg og Live har gjort mye gøy sammen. Det å gjøre noe sammen, det å skape noe, det er det jeg synes er gøy. Selv om det til tider er mye arbeid, så er det dette så driver meg, sammen med de fine folkene vi har i jobb, sier Live.

For Jentan på Båly er mer enn bare de to. Jentan er i høyeste grad et flertallsbegrep, og det er mange kokker som foredler råvarer til de lekreste cateringretter; fra sjøtmatbordet som fiskekaker, reker, krabbeklør, blåskjell; til tapasbordet med spanske kjøttboller, bacondadler, vårruller med chilisaus og hjemmelaget aioli.

Planen var egentlig å hete Båly Gourmet, eller noe i den duren, men på folkemunne ble «en tur ned til jentan» en greie, så «hvorfor ikke?», tenkte de. 


Dagsfersk torsk fra Båly. Fisken i fiskegratengen har ikke vært innom frysen før den gjøres klar til fiskegratengen.

Reker, krabbeklør og blåskjell

Jentan på Båly ligger under samme tak som Båly fiskemottak. Her jobber blant andre Richard fra Lofoten med å filetere fisken som sendes videre til Jentan. Han svinger kniven i lukten av torsk.

Cateringvirksomheten går for full maskin gjennom hele året, og butikken deres ved havna har åpent fra påske til jul.

– Vi ligger jo på verdens fineste plass, men det er langt borte fra masse annet. Det byr på noen utfordringer å få folk til å besøke oss. Vi er en veldig sesongavhengig bransje, forteller Live.


Kot vei fra fiskemottak til kjøkken. Richard Urås er fra Lofoten og jobber på Båly fisk, under samme tak som Jentan på Båly.

Sunn skepsis

De to Jentan har egentlig et mantra om å aldri takke nei til en mulighet. Samtidig har de også utviklet en sunn skepsis, en erfaring de dyrekjøpt tilegnet seg da de drev gjestehus.

La oss dra inn igjen snøret vi la ut tidlig i denne saken, i form av telefonselgeren som lærte dem en lekse.

– Vi drev og betalte på en faktura som ble sendt til oss hver måned, uten at vi helt visste hva det var. Den viste seg å stamme fra en telefonselger Lene hadde snakket med, uten at vi hadde takket ja til noe som helst, de bare sendte faktura. Siden den gang har vi ikke tatt alt vi har fått servert for god fisk, sier Live.


Å skape noe sammen. – Det å gjøre noe sammen, det å skape noe, det er det jeg synes er gøy. Selv om det til tider er mye arbeid, så er det dette så driver meg, sier Live Ueland (t.v.).

Steker fiskekaker til langt på kveld

Om sommeren yrer av liv ved havna. Da brettes ermene ekstra høyt opp når det drar seg til.

– Det ligger ufattelig mange timer bak. Det er lange kvelder, lange helger, lite tid med familien på sommeren, du jobber mange dager i strekk, og steker fiskekaker til langt på natt. Når du kan koble av i perioder med ting som ikke handler om penger, men om barn og deres forhold til mat, gir det ny energi, sier Live.

Sammen med Lene er hun i gang med å planlegge 2018-sesongen av «Hils på fisken».

Drømmen er at alle barn vet at fisken kommer fra havet – ikke frysedisken. Jentan fra Båly skal i alle fall gjøre sitt.

 

Samarbeidet med Telsys

Dette gjør vi for Jentan på Båly:

Nettside med nettbutikk
Nettsiden til Jentan på Båly ble levert på deres premisser. Nettbutikk var viktig for dem å få med i pakken, og det er gøy å høre at både Jentan og kundene deres er fornøyde med den. Nettsiden er brukervennlig og enkel å komme i gang med, og dessuten stiller vi med gratis IT-support hvis det er noe de trenger hjelp med. Etter at nettsiden ble lansert, sørger vi for drift og vedlikehold.

Infoskjerm
I butikken møter besøkende en informasjonsskjerm der Jentan enkelt kan kommunisere sitt budskap med kundene sine. Skjermen kan inneholde bilder, PDF. nyheter, værmelding, tabeller, kalender og mye mer.

E-post
Vi leverer proff e-post med eget firmadomenenavn, rikelig med lagringsplass, kalender og kontakter i skyen, synkronisert med telefonene til de ansatte (både iPhone og Android). Jentanpå Båly får også rask support – uten at det koster dem et øre ekstra. Produktene leveres nemlig med support inkludert.

– Vi kan mat, ikke data. Derfor er det kjempefint å kunne snakke med noen som kan det, sier daglig leder Live Ueland i Jentan på Båly.

Likte du denne saken? Del den gjerne med dine venner!