kjekt å vite zimbra2

Nyttig å vite om e-postløsningen

Hvis du har tilgang til e-postløsningen Zimbra, kan du dele filer med hvem du vil, du kan dele kalendere med hvem du vil, og ikke minst: e-posten får en sikker og konstant backup to ulike steder i Norge. 

Tidligere i høst sendte vi ut en spørreundersøkelse til våre kunder. Da kom det fram at enkelte kunder ønsker seg funksjonaliteter i Zimbra som allerede finnes. Derfor har vi satt opp noen punkter med informasjon om løsninger i Zimbra. Vi håper at dette kan bedre din bruk av e-postløsningen.

Trykk på bildene for større oppløsning. 

epost FildelingFILDELING: Med Zimbra kan du enkelt dele ressurser med hvem du vil – både internt og eksternt. Du kan dele e-postmapper, kalendere, kontakter, dokumenter og filer som er lagret i løsningen. Delinger administreres enkelt av hver bruker. Du har full oversikt over delinger du har laget, og delinger som er tilgjengelig for deg. Lag for eksempel en mappe i filarkivet, høyreklikk på mappen og velg «Del mappe». Så legger du inn hvem som skal ha tilgang til hva.

 

 

epost legg til kontaktKONTAKTLISTE: «Hva med en enkel knapp på mailen slik at man kan legge avsender i kontaktlisten?» Hvis du ønsker å legge avsender eller andre kontakter i kontaktlisten, så høyreklikker du på navnet i e-posten, og velger «Legg til kontakter». Her kan du blant annet også velge å redigere kontakten, eller å sende ham en ny epost.

 

 

epost draganddrop«DRAG AND DROP»: Hvis du for eksempel skal legge til et vedlegg i e-posten, så kan du enkelt bare dra filene inn til boksen «Legg ved» som ligger like under emnefeltet. Du trenger ikke å trykke på «Legg ved», for så å lete fram filen du skal ha som vedlegg.
 

 

 

 

epost sorter tråd

SORTERE E-POST: «Å kunne sortere mail etter avsender hadde vært en forbedring for vår del.» Dette gjøres enkelt når du har åpnet e-posten. Høyreklikk da på avsenderen. Velg «Find Email», og du får da to valg: «Mottatt fra Sender» og «Sendt til Avsender». Da vil alle e-postene i denne kategorien komme opp, rangert etter dato du har mottatt eller sendt e-posten til denne bestemte personen.

 

 

epost standard

LINKER: «E-postlinker i eksterne program, som for eksempel nettleser, bør kunne starte Zimbra-klient.» Dette kan gjøres gjennom innstillingene i de fleste nettleserne. I Google Chrome får du for eksempel spørsmål om du ønsker å bruke Zimbra som standard mailprogram. Hvis du ikke har svart på dette, vil det legge seg to firkanter i adresselinja. I Firefox skal man få spørsmål ved innlogging i webgrensesnittet. Dette er muligens litt vanskelig å få til i Internet Explorer.

 

 

epost stavekontrollRETTEPROGRAM: «Automatisk retteprogram på norsk og engelsk i mailsystemet.» Norsk er ikke ennå blitt et offisielt språk i Zimbra, og derfor er det ikke innebygd rettefunksjon her. I stedet kan man bruke ordlistene til de forskjellige nettleserne. Høyreklikk i tekstfeltet på en ny e-post. Da skal man i Google Chrome og Firefox få mulighet til å legge til ordbøker. Internet Explorer skal også ha en tilsvarende funksjon.

 

 

epost kalenderVARSEL I KALENDER: «Automatisk oppringing/varsling på time/avtaler dagen før, eller etter fritt valg.» Dette kan du enkelt legge inn når du oppretter et møte eller en avtale i kalenderen. Du kan velge å få påminnelse alt fra 1 minutt før, til 2 uker før. Du kan også velge om denne skal gjentas daglig, ukentlig, månedlig eller årlig.

 

 

Les mer om Telsys E-post HER.

Til dere som fortsatt har spørsmål: Ta gjerne kontakt med oss på telefon 64 00 00 00 eller support@telsys.no. Våre kundebehandlere sitter klare i Mandal og venter på henvendelser fra deg. Supporten er inkludert i produktprisen, så din henvendelse koster ingenting ekstra! Vi ønsker at du skal få utnyttet Zimbra best mulig.